Témahét
Karácsonyvárás /témahét/
Célja: A tanulók megismertetése a karácsonyi ünnepkör egyes elemeivel, tartalmával. A jeles napokhoz tartozó hiedelmek, népszokások felelevenítésével hagyománytiszteletre nevelés. Az ünnepi készülődésben való aktív részvétellel az érzelmi, erkölcsi háttér megteremtése, melynek segítségével a tanulók számára nemcsak az ünnep, de a várakozás időszaka is élményt jelenthet.
Sikerkritériuma: A gyerekek 75%-a jól érzi magát. Az ünnepi szokások, népszokások megismerésével új ismereteket szereznek a tanulók, ezáltal könnyebben megértik az ünnep jelentését. Tevékenységek által az ünnepvárás részesévé válnak.
Időtartama: 2009. december 14-tol 18-ig
Szervezeti keretei: tanítási órák, szabadidős foglalkozások
Felelőse: Novák Tünde
Projekttermék: kiállítás a tanulói munkákból, gyűjtőmunkákból
Tisztelt Szülők!
Tagintézményünkben, ebben a tanévben a TÁMOP 3.1.4 pályázat által támogatott kompetencia alapú oktatás került bevezetésre. E pályázat megvalósítandó eleme a december 14-ével kezdődő héten egy témahét. Ezen a héten meghatározott tanítási órák és szabadidős tevékenységek is a karácsonyvárás jegyében telnek majd. Az egyénileg és közösen készített munkákból, összegyűjtött anyagokból kiállítást fogunk szervezni.
A program részeként tervezzük a város adventi koszorújának és betlehemének megtekintését.
A témahét eredményes megvalósításához kérjük a segítségüket, támogatásukat!
Orosháza, 2009. dec. 7.
Köszönettel: Novák Tünde
of.
Ssz.: | Tevékenység | Felelős | Határidő | Eszközök | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|---|
1. | Tervezés/előkészítés | ||||
1.1 | Megbeszélés a kollégákkal | Novák Tünde | 2009.dec.2. | ||
1.2 | Szülők tájékoztatása | Novák Tünde | 2009.dec.7. | levél | |
1.3 | Osztályterem díszítése szülői segítséggel | Novák Tünde | 2009.dec.11. | karácsonyi díszek | |
2. | Megvalósítás/végrehajtás | ||||
2.1 | Szövegértés-szövegalkotás: Az adventi időszak, Luca napja |
Novák Tünde | 2009. dec. 14. | CD-lejátszó, betűkártyák, sablonok, színes kartonok, olló, ragasztó |
|
2.2 | Ének-zene: Karácsonyi dalok tanulása, zenehallgatás |
Juhász Józsefné | 2009. dec. 14. | CD-lejátszó, kottakirakó | |
2.3 | Szabadidő: Téli népszokások |
Héjjáné Márfi Marietta | 2009. dec. 14. | könyvek, képek | |
2.4 | Környezetismeret: Téli hónapok, ünnepek |
Héjjáné Márfi Marietta | 2009. dec. 15. | ünnepi teríték kellékei | |
2.5 | Szövegértés-szövegalkotás: Az ünnep vallásos jellege |
Novák Tünde | 2009. dec. 15. | DVD-film, képek | |
2.6 | Szövegértés-szövegalkotás: A karácsonyfa állítás története |
Novák Tünde | 2009. dec. 16. | ritmushangszerek, olló, ragasztó, színes ceruza, karácsonyfadíszek |
|
2.7 | Matematika: Számok és műveletek 10-es számkörben |
Héjjáné Márfi Marietta | 2009. dec. 16. | számkártya, feladatlap, szaloncukor |
|
2.8 | Informatika: Karácsonyi játékok |
Dienes István | 2009. dec. 16. | számítógépek | |
2.9 | Angol: Merry Christmas! |
Podmaniczki Éva | 2009. dec. 16. | szókártyák, feladatlap, kirakó, memóriajáték |
|
2.10 | Rajz: Karácsonyfadíszek készítése | Juhász Józsefné | 2009. dec. 17. | színes lapok, olló, ragasztó, fonal, CD-lejátszó |
|
2.11 | Szabadidő: Kézműves foglalkozás a karácsony jegyében |
Héjjáné Márfi Marietta Novák Tünde |
2009. dec. 17. | színes karton, olló, ragasztó, gipszformák, festék, mézeskalács |
|
2.12 | Szabadidő: A város karácsonyfájának és adventi koszorújának megtekintése |
Héjjáné Márfi Marietta Novák Tünde |
2009.dec.18. | busz | |
3. | Zárás | ||||
3.1 | Szabadidő: A témahét értékelése, a tanulók tetszésnyilvánítás |
Héjjáné Márfi Marietta Novák Tünde |
2009. dec. 18. | értékelőlap | |
3.2 | Szabadidő: Kiállítás rendezése |
Novák Tünde | 2009. dec. 19. | gyűjtőmunkák, tanulói munkák, feladatlapok |
ÉRTÉKELÉS
Eredmények:
A témahét megvalósításában az osztályban tanító pedagógusok mindegyike részt vállalt. Az együttmuködő kollégák segítségével, szülők bevonásával változatos tevékenységeket tudtunk biztosítani a gyerekek számára. A szülők az osztályterem feldíszítésével olyan környezetet teremtettek, amely már önmagában ünnepi hangulatot biztosított.
Külvárosi iskola lévén támogatták a gyerekek városba való bejutását, valamint a kézműves délután megvalósításában is segítséget nyújtottak. A gyerekek örömmel, aktívan vettek részt a foglalkozásokon, tanítási órákon.
Nyilvánosság:
A témahét zárásaként a tanulók által készített munkákból, valamint a beérkezett gyűjtőmunkákból kiállítást rendeztünk, melyet az intézmény aulájában iskolánk tanulói, dolgozói, a szülők és az ide érkező vendégek is megtekinthettek.
A karácsonyi ünnepségen az iskola karácsonyfáját az elsősök által készített munkák díszítették. A témahétről készült fényképek iskolánk honlapján lesznek megtekinthetőek.
Karácsonyvárás témahét óravázlatai
Téma: Az adventi időszak, Luca napja (szövegértés- szövegalkotás)
Időkeret: 90 perc
Ráhangolódás:
Zenehallgatás: Csendes éj
Beszélgető kör: Mit jelent számodra a karácsony?
Feldolgozás:
- Titkos beszéd: karácsonnyal kapcsolatos szavak felismerése magánhangzók alapján
- Beszélgetés az adventi időszakról:
- az advent ideje, tartalma
- az adventi koszorú története, a színek, a gyertyák jelentése
- Az adventi koszorú gyertyáinak elkészítése csoportmunkában
- sablonok segítségével a 4 részből álló gyertya elkészítése
- Napi mesehallgatás:
- A két gyertya
- Luca napi hiedelmek:
- Luca székének faragása, Luca-napi búzahajtatás, szerelmi jóslások, szépség-és egészségvarázslás
- szituációs játék: Kotyolás
- Igaz-hamis játék
- az adventi időszakkal és Luca napjával kapcsolatos állítások igazságtartalmának eldöntése párokban
Értékelés
Téma: Az ünnep vallásos jellege
Időkeret: 45 perc
Ráhangolódás:
Puzzle-csoportokban a betlehemi jászol képének kirakása
Feldolgozás:
- Szógyűjtések, mondatalkotások a képről.
- eszélgetés Jézus születéséről.
- Betlehemes játék megtekintése felvételről.
Értékelés
Téma: A karácsonyfa állítás története
Időkeret: 90 perc
Ráhangolódás:
Ritmusgyakorlatok: Weöres Sándor: Száncsengő
Beszélgető kör: Mit gondolsz, hogyan ünnepelhették régen a karácsonyt?
Feldolgozás:
- Vers tanítói bemutatása:
- Végh György: Csillagszórós karácsonyfa
- Beszélgetés a karácsonyfa állítás történetéről.
- Érzékelozsákban karácsonyfadíszek felismerése tapintás által.
- Karácsonyi díszek színezése.
- Csoportmunkában:
- az elkészített díszek válogatása, csoportosítása utasításoknak megfelelően
- sorminta tervezése
- kartonból készített fenyőfa díszítése ragasztással
- Karácsonyi kívánság kifejezése rajzban- a rajzok kívánságládába zárása.
- Napi mesehallgatás:
- Karácsonyi kívánság
Értékelés
Szabadidős foglalkozás 2009. dec. 14.
Beszélgetés a télről: téli hónapok, ünnepek, népszokások. Lucázás, betlehemezés.
Gyerekek ismereteinek bővítése, könyvek nézegetése.
Tantárgy: környezetismeret
Osztály: 1.
Ideje: 2009. dec. 15.
Helye: OVÁI és PSZI Czina Sándor Tagintézmény
Tananyag: Téli hónapok, ünnepek. Az emberek télen.
Szükséges eszközök: tányérok, evőeszközök, szalvéta, poharak, asztalterítő, CD, CD-lejátszó, asztaldísz, gyertyák
Feladatok: kommunikációs készségek fejlesztése; együttműködési képesség társakkal csoportmunka során; tolerancia a társakkal szemben: egymás meghallgatása; tudásszerző képesség: kreativitás fejlesztése
- Beszélgetés : évszakok, téli hónapok, téli ünnepek. 10'
- évszakok felsorolása, téli hónapok neve, téli népszokások, ünnepek Luca-nap, betlehemezés
- Beszélgetőkör a karácsony várásáról 15'
- a szőnyegen körben ülve karácsonyi dal hallgatása CD-ről a dal kapcsán kinek mi jutott eszébe
- érzések, gondolatok megfogalmazása
- hogyan készülünk a karácsonyra? –tanulói beszámolók (takarítás, lakásdíszítés, ajándékkészítés, sütés-főzés)
- karácsonyi menü – tanulói beszámolók a családi szokásokról
- Ünnepi asztal megterítése csoportokban 15'
- Egymás asztalának megtekintése, vélemény, értékelés 5'
Tantárgy: matematika
Osztály: 1.
Helye: OVÁI és PSZI Czina Sándor Tagintézmény
Tananyag: Számok és műveletek 10-es számkörben
Szükséges eszközök: tankönyv, feladatlap, szaloncukor
Feladatok: számlálás, számolás: számok megjelenítése kirakással; kommunikációs készség: ábraértelmezés, szövegértés, az anyanyelvi és matematikai nyelvhasználat fejlesztése; együttműködési képesség társakkal csoportmunka során; tanulási képességek fejlesztése; emlékezet fejlesztése
- 1. Beszélgetés a télről.
- Motiváció: Számországban is tél van, a számok is készülődnek.
- Számlálás 10-ig növekvő és csökkenő sorrendbe.
- Egy szám vagyok, ami… számok bemutatása
- Válogatás: páros – páratlan számok megjelenítés cselekvéssel
- Tankönyv 55. o. 1. feladat – önálló munka (számegyenesen számok jelölése, páratlan kék, páros piros színnel)
- Tankönyv 55. o. 2. feladat. – páros munka (számszomszédok)
- Tankönyv 55. o. 3. feladat – páros munka (számok növekvő sorrendbe rendezése)
- 10 bontása – csoportmunkában szaloncukrokkal – bontás leolvasása szóban
- Differenciált egyéni munka feladatlapon – fenyődíszek színezése
- 1. csoport: a 10 bontása
- 2. csoport: a 8 bontása
- 3. csoport: a 6 bontása
- Gondoltam egy számot
- Egyéni és csoportmunka érékelése
Szabadidős foglalkozás 2009. dec. 18.
Séta a belvárosban. A város karácsonyfájának, a betlehemi lángnak a megnézése. A művelődési házban megnéztük az Orosháza-kör felhívására készített betlehemeket.
Ének-zene 1. osztály
Ido: 2009. december 14. 3. óra
Téma: Készüljünk karácsonyra! Karácsonyi dalok éneklése, hallgatása.
Nevelési feladat: A karácsonyi hangulat, a várakozás és az ajándékozás méltó körülményeinek megteremtése.
Készítette: Juhász Józsefné
Ráhangolódás
- 1. Légzőgyakorlat
- Testmozgás utánzással(hópelyhek szállingóznak, lesöprés, elsöprés)
- Hanglépcső ( szólmizációs hangok kézjelről)
- Télapós dalok ismétlése
- Beszélgetés: Mit tudunk a karácsonyról?
- Dallamutánzás, ritmustaps: " Várom a karácsonyt!"
- Idő:10 perc
- Cél: Karácsonyi dalok éneklése, tanulása. Karácsonyi zenék hallgatása.
Feldolgozás
- Új dal tanulása: Kirje, kirje …
- Képolvasás (Tk. 18. oldal)
- A dal meghallgatása CD-rol
- Tanítói bemutatás
- A tanulók éneklik tapssal, koppintással, kézmozdulatokkal kísérve
- Az elso sor kottájának kirakása a táblára
- Idő: 10 perc
- Eszköz: Tankönyv, CD, magnó, kottakirakó
- Ismerős karácsonyi dalok felelevenítése, éneklése
- Zenehallgatás CD-ről: " Kiskarácsony, nagykarácsony…"
- Éneklés körben elhelyezkedve, kézfogással 1., 2., 3. versszakkal
- Idő: 10 perc
- Eszköz: Magnó, CD
- Zenehallgatás
- " Mennyből az angyal…"
- " A Kisjézus megszületett…"
- Idő: 8 perc
- Eszköz: Magnó, CD
- Rögzítés: " Kirje, kirje kisdedecske…"
- Egyenletes járással
- " tá szünettel " kísérve
- Idő: 7 perc
Értékelés
Óravázlat
Rajz és vizuális kultúra 1. osztály
Idő: 2009. december 17. 3-4. óra
Téma: Karácsonyi díszek készítése
Nevelési feladat: A karácsonyi hangulat megteremtése, a saját készítésű tárgyak értéke, esztétikai nevelés.
Készítette: Juhász Józsefné
Ráhangolódás:
- Beszélgetés a karácsonyról, a betlehemről, a karácsonyi jelképekről.
- Zenehallgatás: " Kiskarácsony, nagykarácsony…"
- A tanító röviden elmeséli a kis fenyőfa történetét
- Problémafelvetés: Hogyan lesz a fenyőfából karácsonyfa?
Mitől szép a karácsonyfa?
Idő: 15 perc
Eszköz: CD, magnó, kép feldíszített karácsonyfáról és fenyőfáról, nagy fenyőágak
Cél: A csupasz fenyőágak feldíszítése saját készítésű díszekkel
Előkészület: 4 fős csoportok alkotása ( jó, közepes és gyengébb kézügyességű gyerekek kerülnek egy csoportba ).
Eszközök kiosztása: újságpapír alátétnek, színespapír, olló, ragasztó, fonál
Idő: 10 perc
Feldolgozás
- A sablonok megtekintése, kiválasztása csoportonként.
- A színes papírok kiválasztása
- A sablonok körberajzolása a színes papírokon a megbeszéltek alapján (2 oldalú lesz a dísz).
- Kivágás.
- Összeillesztés ragasztó nélkül.
- A fonál behelyezése a színes papírok közé.
- Összeragasztás.
- A csoportok tagjai segítenek egymásnak és közösen megbeszélik, hogy milyen díszeket és milyen színeket választanak. Egy csoporton belül 8-10 papírdísz is elkészülhet.
- Munka közben karácsonyi zene szól CD-ről.
- Részidő: 40 perc
- Rendcsinálás az asztalokon; a csoportok megbeszélik, hogy mely díszeket fogják felakasztani a fenyőágra (véleményalkotás, meggyőzés).
- Részidő:10 perc
- A csoportok bemutatják az általuk elkészített legszebb díszeket és felakasztják a fenyőágakra.
- Beszélgetés: Hogyan lett a fenyőfaágból karácsonyfaág?
- Részidő: 5 perc
- A feldíszített fenyőágak elhelyezése, rögzítése a tanteremben.
- A csoportok megtekintik, körbejárják egymás karácsonyfaágait.
- Részidő: 5 perc
- Rendrakás, a hulladék eltakarítása
- Részidő: 5 perc
Értékelés
Helyszín: 1. osztály
Orosháza Város Általános Iskolája Czina Sándor Tagintézmény 5900 Orosháza, Ifjúság u. 7.
Időpont: 2009. december 16. szerda 4. és 6. óra
Tananyag: Merry Christmas
Az óra menete:
- Ráhangolódás (5 perc)
- Angol nyelvű karácsonyi dal meghallgatása – White Christmas by Frank Sinatra with Bing Crosby
- Beszélgetés: Milyen egyéb angol nyelvű karácsonyi dalt ismernek még a gyerekek?
- Témafeldolgozás
- Eltérő szokások karácsonykor Magyarországon és az angolul beszélő országokban
- Csoportalakítás: 4-4 fő
- Kirakó 4 fős csoportokban – Mikulás képének kirakása versenyszerűen a csoportok között (5 perc)
- Karácsonnyal kapcsolatos kifejezések megtanulása (5 perc)
- Párok létrehozása
- A csoport egyik felének:
- Párban feladatlap megoldása: - két kép közötti különbség megfigyelése, a hiányos kiegészítése
- családi kép színezése tetszőlegesen
- rejtett kép színezése adott színkód alapján (10 perc)
- A csoport másik felének:
- Memóriajáték (utána csere)
- Egyszerű karácsonyi köszöntő, dal megtanulása – We wish you a Merry Christmas... (5 perc)
- Befejezés (5 perc)
- Az órai munka értékelése
- A megtanult kifejezések átismétlése
- Elköszönés a tanult köszöntővel
Informatika óratervezet
Czina Sándor Tagintézmény
1. osztály
Karácsonyi készülődés
Dienes István
2009.12.16.
I. Bevezetés:
- Beszélgetés a Mikulás ünnepről.
- Milyen ünnepnap következik?
- Beszélgetés a Karácsonyi ünnepekről.
- Népszokások, családi szokások, tevékenységek, adventi koszorú jelentése stb.
II. Fő rész:
- Karácsonyi weboldalak felkeresése.
- Karácsonyi képek keresése.
- Karácsonyi rajz készítése Paint program segítségével.
- Az elkészült rajzok elemzése, értékelése.
III. Befejező rész:
- Az új ismeretek, ismétlése, elmélyítése.
- A Santa Claus c. játék megismerése.